SELL: 05 / 2020
12 12 • Sell • 5/2020 Beko začínalo v Evropě jako levná znač- ka a svůj byznys postavilo zpočátku na prodeji nejdostupnějších spotřebičů. Svou image jste ale postupně změnili a nadále měníte. Co představuje značka Beko dnes? MM: Vstup na trh, jako je ten s domácími spotřebiči, není snadný. Cílem naší stra- tegie byl tehdy vstup do evropských do- mácností a snaha ukázat, že poměr cena/ výkon je něčím, co z nás učiní jejich ka- ždodenního partnera. Neřekl bych, že se image značky přímo změnila. Změnily se ale výrobky, a to významně. Značku jsme pouze vylepšili obdobným způsobem jako produkt. Když se podíváte na země spadající do vašeho clusteru, jaké vidíte rozdíly v prodejních kanálech a jejich schop- nosti čelit značným omezením, jako byla karanténní opatření z letošního jara? MM: Samozřejmě je v každé zemi rozdíl mezi online a offline prodeji. A to pod- le stupně jejich rozvoje, přijetí ze stra- ny zákazníků, v úrovni infrastruktury e-commerce a samozřejmě tempu digitál- ních inovací. To je obvyklý pohled na tuto problematiku. Co vnímám jako klíčové, je schopnost být flexibilní. Tedy opustit a změnit zastaralé přístupy, zjednodušit nabídky a urychlit spolupráci. V takovém případě není až tak podstatný faktor, zda je v dané zemi na prvním místě online, či offline. Vzniká zkrátka příležitost pro změnu. A pochopitelně možnost dosáh- nout úspěchu pro rychlé a maximálně flexibilní. Mnoho firem přepnulo nebo přepíná ze systému dlouhodobých strategií na takzvanou strategii adaptivní, aby se mohly vypořádat s neočekávanými vý- zvami, které přináší současná doba. Jak vnímá tuto problematiku Beko? Jak rea- govala vaše společnost z hlediska firem- ní strategie? MM: Jsme pyšní na to, že jsme několik posledních let používali lokální strategie, které nám umožnily dosáhnout skutečné flexibility a schopnosti rychlé adaptace na změny. Pro firmu s globálním působením to znamená přizpůsobení všech procesů od rozpočtů po samotnou výrobu. Na jed- notlivých trzích je pak nejvyšší prioritou pomoc našim zákazníkům na úrovni, na jaké jsme to dělali do té doby – ať už jde o nabídky, školení, nebo servis. RK: Ještě bych dodal, že máme samo- zřejmě i mnoho věcí, o kterých víme, že je můžeme nebo potřebujeme zlepšit. Na změnách pracujeme a uvědomujeme si je- jich důležitost pro naše zákazníky. Výsledky trhu z jarních měsíců jsou v segmentu MDA až překvapivě dob- ré. Vděčíme za to hlavně silné pozici e-commerce, v rámci Evropy až výji- mečné. Jak se vedlo vám? RK: Vidíme, že podobný trend pokraču- je i dále, a rozhodně se neomezuje pouze na online. Jarní a letní situace je určitě komplikací při výrobě a dopravě, na dru- hou stranu nabídla i možnost rapidního zrychlení plánovaných změn. Celkově jsme tak s dosavadním postupem spoko- jeni, ale víme, že hlavní část práce je tento rok stále ještě před námi. A u kterých produktových kategorií vi- díte největší změny v prodejích? Ať už pozitivní, či negativní… LP: Nikoho asi nepřekvapí, že během jara to byla kategorie péče o prádlo. Do- časně negativní se zdál vývoj v segmentu sušiček, nicméně poslední týdny, ales- poň u nás, ukazují jejich rychlý návrat. Naopak u praček se dařilo pokročilejším technologiím ve výbavě. Beko má široké zastoupení ve všech kategoriích velkých spotřebičů i téměř všech malých, takže jsme samozřejmě zaznamenali drobné výkyvy u těch, které nejsou pro běh do- mácností příliš důležité. Nicméně i to bych označil za dočasný efekt, který se rychle vrací k normálu. Některé z těchto „Trh se vrací k normálu, hlavní část práce je před námi.“ Současný svět domácích spotřebičů očima evropských i tuzemských zástupců značky Beko. Maciej Mienik (MM) – regionální ředitel – východní Evropa Roman Kantor (RK) – country manažer Manager CZ & SK Luboš Prikner (LP) – obchodní manažer CZ & SK Tomáš Chvála (TCH) – servisní manažer CZ & SK Tomáš Bělohlav (TB) – marketingový manažer CZ & SK INTERVIEW • TÝM BEKO
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=