SELL: Červen 2019
GfK Czech, oddělení Market Insights, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého repre- zentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz , případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Market Insights Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). MYČKY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK ZA LOŇSKÝ ROK 1 NAROSTLY VE SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH CESTÁCH 2 TRŽBY ZA MYČKY O 6 %. VOLNĚ STOJÍCÍ SORTIMENT SE NA CELKOVÝCH ČÍSLECH PODÍLEL ZE 40 % S MEZIROČNÍM PŘÍRŮSTKEM O 8 %. V PRVNÍM KVARTÁLU LETOŠNÍHO ROKU JIŽ HODNOTA TRHU S MYČKAMI ROSTLA MÍRNĚJI – NA ÚROVNI CELÉ SKUPINY MEZIROČNĚ O 3 %. Obrat za devět skupin 3 bílého zboží narostl v uplynulém roce o 5 % a kromě myček rostly také pračky, sušičky a dvouci- ferným tempem obě skupiny chlazení. Z celkového obratu sektoru tvořily myčky 12 % a v této výši si podíl udržely také v prvním kvartálu letošního roku, ve kterém sektor velkých domácích spotřebičů v hodnotě posílil meziročně o 4 %. Myčky – úspornější a tišší V průměru 4 se myčky prodávaly v roce 2018 za 10 400 ko- run, což byla částka o necelých 100 korun nižší než před rokem. Přesto se ve srovnání s rokem 2017 snížil podíl na objemu prodeje méně úspornému sortimentu – modelům energetické třídy A+, dále segmentu se spotřebou vody přes 9,5 litru a výrobkům pro méně než 13 sad nádobí. Také hluč- nější myčky mírně s podílem klesly – nicméně sortiment s více než 44 dB pokryl dvě třetiny celkové poptávky. Volně stojící myčky V objemu prodej vestavných myček převážil v minulém roce nad volně stojícími výrobky zhruba v poměru 5 : 4. Průměr- ně za volně stojící myčky zaplatili spotřebitelé 9 300 korun, z nichž za modely ve standardní šíři 9 900 korun. Na celkovém objemu prodeje volně stojících myček se 60cm podílely z necelých dvou třetin, drobně přes 30 % tvořily výrobky slim a stolní myčky odpovídaly za objemový podíl v řádu jednotek procent. V obratu jednotlivé segmenty rost- ly v roce 2018 podobným tempem – o 7 až 8 %. V prvním kvartálu letoška však 60cm myčky drobně ztratily, zatímco ostatní segmenty skončily při meziročním srovnání v plusu, o 5 % stoupl obrat za provedení slim. Přestože u volně stojících 60cm myček zájem kupujících o dražší výrobky (od 14 tisíc korun) narostl za uplynulý rok dvouciferně, těžiště objemu prodeje zajišťoval i nadále lev- nější sortiment. Například zřetelně narostly prodeje myček v ceně do 7 tisíc korun – zčásti i přelivem z mírně dražšího segmentu. Nastolené trendy pokračují Cenový průměr myček se i na začátku letošního roku drží na částce 10 400 korun. Roste podíl myčkám energetické účin- nosti A+++, které již v hodnotě odpovídaly za 30 % celkových tržeb prvního letošního čtvrtletí. V meziročním srovnání prv- ního kvartálu už ztratil podíl nejen segment A+, ale drobně i A++. Myčky určené pro 13 a více sad nádobí vygenerovaly 64 % tržeb, meziročně však s podílem narostly modely pro více než 14 sad. S podílem na hodnotě rovněž posílily tišší výrobky, konkrétně ty s hlučností do 44 dB se na celkovém obratu podílely ze 46 % – tedy s podílem o dalších 5 procent- ních bodů vyšším než ve stejném období před rokem. Cenový průměr nicméně za první tři měsíce roku 2019 u volně sto- jících myček meziročně mírně narostl, a to u standardní šíře na 10 tisíc korun, u slim provedení na 8 800 korun. 1 2018 vs. 2017, případně dále v textu I–III 2019 vs. I–III 2018. 2 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku. 3 Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par, myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby. 4 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun. Zdroj: Zdeněk Bárta Market Insights Director CZ&SK, GfK Czech A+++ A++ A+ A
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=