SELL: Květen 2016 - page 58

DYNAMIKA ZMĚN
NEUSTÁVÁ A I TRH
S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI
JE JAKO ŽIVÝ ORGANISMUS,
KTERÝ PROCHÁZÍ
NIKDY NEKONČÍCÍ
EVOLUCÍ. STŘEDOBODEM
SOUČASNÝCH ZMĚN JSOU
AKVIZICE A SLUČOVÁNÍ
FIREM. DOTOHO INVESTUJÍ
DO SEGMENTU NEMALÉ
PENÍZE KOREJSKÉ FIRMY,
VYTLAČUJÍCÍ ZPŮVODNÍCH
POZICTRADIČNÍ EVROPSKÉ
NEBO AMERICKÉ HRÁČE.
PŘESTOŽE NYNÍ TRH
ROSTE A VŠICHNI VÝROBCI
PROJEVUJÍ SE SITUACÍ
SPOKOJENOST, JEJICH
ODOLNOST A SÍLA SE
VLASTNĚ UKÁŽE AŽ PŘI
PŘÍŠTÍ KRIZI.
ZRCADLO
Quo vadis?
52
Především poslední dva roky se trh s domácími spotřebiči zota-
vuje z období ekonomického útlumu, jejž odstartovala americ-
ká hypoteční krize už v roce 2008. Při rozhovorech se zástup-
ci firem často narazíme na téma hodnocení současné situace
ve světle předchozích let a toho, jak trh fungoval před rokem
2008. Většina z vás nostalgicky vzpomíná na období zhruba
před těmi deseti lety, kdy se dnešní optikou skoro dláždily
chodníky zlatem. Všechno šlapalo, lidé nakupovali, prodeje
byly pohádkové a cenová eroze nijak dramatická. Jistě, neby-
ly to devadesátky, kdy se točily obrovské peníze kšeftařením
s černou i bílou technikou ještě v éře bez oficiálních zastoupení
značek nebo distributorů, jak je známe dnes, ale byl to vprav-
dě zlatý věk seriózního byznysu. Ve srovnání s ním jsou sou-
časné výsledky a růsty vlastně slabé. Na druhou stranu, když
zavzpomínáme na takový rok 2010 nebo 2011, měli bychom
být všichni za aktuální stav vděční. Musíme mít však všichni
na paměti, že jde o jakýsi klid před bouří, která dřív nebo poz-
ději opět přijde a možná s sebou odnese zase nějaké oběti.
Až zazní hrom
Opětovným návratem ekonomické krize straší v pravidelných
intervalech různí samozvaní odborníci i fundovaní ekonomové,
jejichž odhady jsou přesto jakýmsi věštěním z křišťálové koule,
a nikdo z nich ve skutečnosti neví, co nastane. Proměnných je
ve hře příliš mnoho. Strašilo se Řeckem, Itálií, Portugalskem,
Španělskem nebo Irskem… a nakonec žádné hroucení systému
nenásledovalo. Jisté je jen to, že krize dříve či později znovu
přijde, stejně jako je jisté, že zítra znovu vyjde slunce.
Mám ale pocit, že mnoho manažerů na předcházející roky
rychle zapomnělo a opět začínají leckdy bezbřeze rozhazovat
peníze za naprosto zbytečné aktivity. Před pár lety nesmyslně
škrtali, až to jejich značkám na trhu škodilo, teď zase v nadše-
ní z návratu slušného růstu dělají pravý opak. Obecně samo-
zřejmě vnímám investice do budoucnosti firem velmi pozitivně
a těší mě, že i hráči, kteří byli v posledních letech komuni-
kačně téměř mrtví, pořádají akce, zvou obchodníky, novi-
52 • Sell • Květen 2016
1...,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57 59,60,61,62
Powered by FlippingBook