ROVATCÍM
28
28•Sell • Leden-únor 2015
VeletrhCESodhalil technologickénovinky.
Spotřební elektronikaaleustoupiladopozadí
V americkémLas Vegas se koná každý rok na začátku ledna největší veletrh spotřební elektroniky na
světě. Nejnovější televizory s rozlišením 4K, či dokonce už 8K, veškerou hi-fi techniku, ale i chytré
mobilní telefony letos zastínilyvýrobky zúplně jiných kategorií.Největší pozornost přitahovala auta,
která řídí sama, chytré hodinkyna tisíc a jedenzpůsob, fitness pomocníci pro spojení s telefonya tablety
a k překvapenímnohých také dálkově ovládané drony, jimiž se haly veletrhu doslova hemžily.
Že bude letošní CES trochu jiný než předchozí roč-
níky, napověděly už den před otevřením bran samot-
ného veletrhu tiskového konference většiny důležitých
firem z oboru. V oblasti spotřební elektroniky udáva-
jí v současnosti trendy převážně dva korejští giganti
LG a Samsung, kteří připravili o pozici lídrů někdejší
japonské krále trhu, jako Sony či Panasonic. Na tis-
kových konferencích zmíněných korejských firem sice
získaly nové televizory se 4K rozlišením, ještě lepšími
operačními systémy pro své „smart“ funkce a vyšším
výkonem nemalý prostor, jenže téměř polovina obou
prezentací byla věnována domácím spotřebičům. Na
půděCES téměř rouhání, chtěloby se říct.Alekdepak,
pouze potvrzení už delší dobu trvající změny globál-
ní strategie obou firem, jejichž vrcholní představitelé
si uvědomují, že trh s televizory, potažmo spotřební
elektronikou, byl krizovýmobdobím a cenovou válkou
značně narušen a ekonomická stabilita podniků musí
stát na co největšímmnožství nohou.
O spotřebičích se z výše popsaných důvodů mluvilo také na
tiskové konferenci společnosti Panasonic, které se dlouhodobě
nedaří naskočit zpět do sedla a účinně Korejcům z globálního
i lokálního českého pohledu vzdorovat. Úvod konference proto
nebyl vůbec věnován televizorům, nýbrž výbavě pro automobilo-
vý průmysl včetně bateriových článků pro vozy Toyota či Tesla.
A v průběhu přišla řeč také na nové fény, kulmy či mikrovlnné
trouby.
Japonský konkurent Sony sice do sféry spotřebičů nikdy
nezavítal a nehodlá na tom nic měnit, ale i u něho byla cítit jis-
tá bezradnost. Firma samozřejmě představila zajímavé výrobky
– například kovové chytré hodinky (více dále v článku), dobře
řešené cloudové služby centralizované v PS4, kvalitní 4K kam-
kodéry a další.Na druhou stranu se po celoudobu trvání veletrhu
mezi novináři probírala pokračující ztrátovost firmy, možný pro-
dej celémobilní divize a další kroky s cílem zastavit pád (koncem
ledna prodalo Sony například svoji herní divizi SonyOnlineEn-
tertainment).CES tak jenpotvrdil v oblasti byznysupokračování
trendů, které sledujeme již několik let.