podle údajů GfK za první čtvrtletí letošního roku se kategorii domácích spotřebičů
nevedlo úplně špatně. Alespoň v přímém srovnání s dalším technickým zbožím na
tom byly spotřebiče opravdu dobře, protože zaznamenaly růst, zatímco spotřební
elektronika, kancelářská technika a další segmenty se ponořily do červených čísel.
Mnohdy dvouciferných. Podrobnou zprávu naleznete na straně 30. Pro mě osobně
jsou relativně pozitivní výsledky dobrou zprávou, přestože se trh stále potýká s erozí
cen. Prodeje z hlediska počtu kusů evidentně tak špatné nejsou, ale hodnotu trhu
táhnou dolů právě klesající prodejní ceny. Markantní je to obzvlášť ve spotřební elek-
tronice, v níž jsou nejpodstatnější skupinou televizory. Jejich ceny se v posledních
letech snížily o desítky procent – rozhodně více, než o kolik klesly náklady na jejich
výrobu. Marže jsou zcela minimální a mnohé zboží se prodává, jen aby se „prodáva-
lo“. Tuhá konkurence a boj o zákazníka v době ekonomických problémů vyspělého
světa, nyní především Evropy, jsou všudypřítomné. Snižování cen je proto na jednu
stranu logické, na druhou naprosto ničí celý trh. Jsme v takovém začarovaném kru-
hu, z něhož je jediným únikem stabilizace vyspělých ekonomik. Úkol, nad kterým
si lámou hlavu ekonomové i politici… dle aktuálního dění na finančních trzích stále
neúspěšně. Když se nyní vrátím k výsledkům GfK, musím uznat, že navzdory všem
výše popsaným negativním vlivům na globální či evropské úrovni se trh s domácími
spotřebiči statečně drží. Nezbývá než doufat, že tomu tak bude i nadále.
Příjemné čtení přeje
VáŽenÍ ČtenáŘi,
Lubor Jarkovský
šéfredaktor