Page 25 - 05_2012_SELL_CZ

Basic HTML Version

Může dobrý design formovat obec-
ný vkus a posouvat hranice vnímá-
ní kvality?
Jistě. Prvky vizuální komunikace
jsou v našem každodenním životě
přítomny víc, než si uvědomujeme.
Není sporu o tom, že se podílejí na
vytváření určitých kulturních vzorů.
Na druhé straně i přes veškeré sna-
hy vzniká velmi často něco, co lze
nazvat zbytečností či vyloženě špatným produktem, který svou
výtvarnou formou a působením hyzdí naše prostředí.
V době krize řada firem šetří a málokdo chce slyšet o desig-
nu, kulturních hodnotách a výtvarných artefaktech…
To jistě. Ale je třeba jim říci, že pouze kvalitní design prodává
a že i způsob prezentace vypovídá cosi o jejím tvůrci a zada-
vateli. Totéž platí i pro další nástroje, – jako je profesionální
logotyp, vizualizace či identita firem. Dá se říci, že design ovliv-
ňuje všechno, s čím se setkává občan v běžném každodenním
kontaktu, včetně parteru ulice, dopravních prostředků a dal-
ších nástrojů – estetická úroveň pak zpětně ovlivňuje chování
občanů.
Které země jsou z vašeho pohledu takzvaně vizuálně zralé?
Podívejme se třeba do skandinávských zemí, konkrét-
ně třeba do Finska, které je dnes na světové špičce nejen
v grafickém designu a designu obecně, ale i v ekonomickém
rozvoji. Bez široké politické podpory však obratu v postoji spo-
lečnosti ke kultuře v nejširším smyslu slova dosáhnout nelze.
Vlastimil Růžička
Akademický malíř doc. Karel Míšek, Ph.D.
Studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové
v Praze v ateliéru prof. Františka Muziky a na Aka-
demii výtvarných umění ve Varšavě u prof. Henryka
Tomaszewského. Vede ateliér grafického designu
na Fakultě užitého umění a designu UJEP v Ústí
nad Labem. Je předsedou profesního sdružení AUG
Design, které rozvíjí komunikačně-výstavní a osvě-
tovou činnost v oblasti výtvarného umění.
Design jako
kulturní hodnota
Vizitkou každé kulturně a ekonomicky
vyspělé země je kromě jiného také vizu-
ální komunikace. Pedagog Vysoké školy
uměleckoprůmyslové v Ústí nad Labem
docent Karel Míšek v rozhovoru pro
časopis SELL podotýká, že základy este-
ticko-výtvarné by měly být už součástí
výuky základních škol.
DESIGN
25
Digitální kuchyně
vybízí k přemýšle-
ní o budoucnosti
Lidé se nehodlají smířit s běžným vybave-
ním kuchyně, a proto volí jinou variantu
– specifickou digitální kuchyň. Prostory
pro vaření se potom stávají jakousi labo-
ratoří vesmírné lodi Enterprise…
Zajímavé řešení nabídla
firma DuPont, která oslo-
vila ke spolupráci světo-
známou designérku Zaha
Hadid. Přestože výsledné
dílo vypadá poněkud ste-
rilně, najdete tady všechno
potřebné. Kvalitní materiály
a výstavní design, vyspělé
kuchyňské náčiní a nástroje
splňující přísné ergonomic-
ké ukazatele. Přirozenou
součástí moderního designu domácích spotřebičů je integ-
race multimédií a světel do celé sestavy – v tomto případě
vévodí televize ve zdviženém křídle pravé části kuchyňské lin-
ky. Lze sledovat programy o vaření nebo televizi využívat jako
bezpečnostní zařízení. Můžete se dívat, kdo k vám přichází
na návštěvu, či kontrolovat dítě v jeho pokoji. Lze například
ovlivnit i to, jaký pokrm se bude ze zásob v lednici připravovat,
televize připraví postup v podstatě na zakázku. To samé platí
i o internetu. Tady si budete moci vybírat z nabídky video on
demand, tedy pořadů na přání. Pro názornost zkusíte třeba
pečení krocana, spustíte program a pokračujete v souladu
s tím, co předvádí kuchař. Taková by mohla být budoucnost
vaření. A kuchyně designérky Zaha Hadid přímo vybízí k tomu,
abychom o budoucnosti přemýšleli…
Vlastimil Růžička
Sell • Květen 2012 • 25