Sell • Květen 2012 • 17
ll Břez
9
GfK Czech, oddělení Retail and Technology, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.cz a www.gfkrt.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Retail and Technology
Directora (zdenek.barta@gfk.com).
GfK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Chlazení na českém trhu podle GfK
Prodeje chladniček
a kombinací vzrostly za
uplynulý rok v porovnání
s předchozím rokem
1
desetinásobně, zatímco tržby
narostly pouze o 1 %. Jedinou
rostoucí cenovou kategorií
byly výrobky do
8 tisíc korun, kterých se
v minulém roce prodalo přes
50 % z celkového objemu.
Z devíti skupin
2
bílého zboží, které Retail and Technology, GfK
Czech, sledoval v uplynulém roce, to byly právě chladničky
a kombinace, které zaujímaly největší díl celkového obratu.
Podobně jako před rokem dosáhla jejich váha na celkových trž-
bách bílého zboží 27 %.
Meziroční měsíční přírůstek objemových prodejů chladniček
a kombinací zůstal v loňském roce obvykle v kladných čís-
lech, výjimkou byl červenec. Nicméně od srpna se již meziroč-
ní měsíční přírůstek zvyšoval, a to až do prosince, ve kterém
poskočil na necelých 40 %, částečně však kvůli relativně níz-
kým prodejům v prosinci 2010.
Vývoj volně stojícího a vestavného chlazení
Prodeje volně stojícího i vestavného chlazení rostly podob-
ným tempem, ale ceny klesly výrazněji u vestaveb. Téměř 13%
snížení průměrné ceny
3
tak posunulo meziroční srovnání tržeb
vestavného chlazení do oblasti ztrát. Volně stojící chladničky
a kombinace zaznamenaly 7% pokles průměrné ceny, a meziroč-
ní srovnání obratu tak zůstalo ještě 2 % v plusových číslech.
Struktura trhu bez výrazných změn
Těžiště prodeje tvoří tradičně kombinace s mrazákem dole,
které v minulém roce představovaly téměř dvě třetiny celkové-
ho trhu. Prodeje tohoto segmentu vzrostly meziročně o 8 %, ale
srovnání tržeb zůstalo s ohledem na pokles cen na 0 %. Přesto
se chladničky s mrazákem dole podílely na celkovém loňském
obratu z více než 70 %, podobně jako před rokem. S 8% podí-
lem na hodnotě prodeje je dále následovaly kombinace s mra-
zákem nahoře a jednodveřové chladničky výšky 81 až 90 cm.
Trend úsporných elektrospotřebičů
Rozšiřující se nabídka energeticky stále úspornějších elektro-
spotřebičů a zvyšování cen energií společně vytvářejí hlavní
prostor pro zájem spotřebitelů o jejich nákup. Přes polovinu
loňských prodejů tvořily chladničky a kombinace energetické
třídy A+, zhruba pětina A++ a čtvrtinu trhu tvořil ustupující seg-
ment energetické třídy A. Nově si na trhu vytvářely své místo
modely energetické třídy A+++, se kterými se v prosinci loňské-
ho roku zrealizovalo již 5 % celkového obratu. Průměrná výše
investice do tohoto typu chlazení představovala v loňském pro-
sinci částku jen mírně pod hranicí 20 tisíc korun.
Cenová citlivost trhu
V roce 2011 zaplatili kupující za chlazení v průměru 9 tisíc
korun
4
, což bylo o 800 korun méně než před rokem. Přes polo-
vinu objemu trhu tvořily výrobky v ceně do 8 tisíc korun, které
jako jediné na loňském trhu rostly. Dražší chladničky a kombi-
nace se sice prodávaly v menší mí ře než před rokem, ale na
celkových tržbách se výrobky v ceně vyšší než 8 tisíc korun
podílely téměř dvěma třetinami.
1
Není-li v textu uvedeno jinak, pak meziroční srovnání znamená období I–XII 2011 vs. I–XII 2010.
2
Pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsávače par, myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
3
Vážena počtem prodaných kusů.
4
Průměrné ceny zaokrouhleny na stovky korun.
Zdroj:
OBCHODNÍ PANEL GfK,
Andrej Kyselica, Junior Market Specialist MDA/SDA