Etablovaná maďarská distribuční společnost Bravophone, která vznikla v roce 2012 a dlouho se specializovala na sektor mobilních komunikací, podepsala dohodu s americkou firmou SharkNinja. Ta patří v současnosti mezi černé koně severoamerického trhu malých domácích spotřebičů a již několik posledních let se pravidelně prezentuje v Evropě na veletrhu IFA. Američané nejprve vstoupili do Británie, následně na další západoevropské trhy a nyní přišla řada na střední a východní Evropu. Na trhu působí se dvěma značkami tvořícími její název – tedy Shark, kam spadají vysavače či výrobky osobní péče, a Ninja, kde jsou hlavním artiklem horkovzdušné fritézy. Pod značkou Ninja ale najdeme i další spotřebiče do kuchyně. V USA se firmě extrémně daří. Například v klíčovém segmentu horkovzdušných fritéz na tamním trhu poskočil její tržní podíl z 15 % v roce 2020 na 33 % v roce 2023. A čísla z Británie jsou ještě oslnivější – firma zde drží v „airfryerech“ 60% tržní podíl.
Zdroj: Prezentace pro investory SharkNinja, březen 2024
Na českém trhu, kde je sektor SDA stále pevněji v rukou privátních značek a dále pokračuje konsolidace prodejních kanálů, to nebude mít firma jednoduché. Navíc nepřichází formou vlastního zastoupení, které zajišťuje zpravidla větší investice do marketingu než distribuční firma. Přesto považujeme její vstup do Česka za významný, protože se jedná o jednu z nejzajímavějších firem v sektoru SDA, jejíž produkty doposud ve zdejších obchodech přítomny nebyly.
Na americkém trhu se stala značka Shark vedle Roborocku jednou z příčin poklesu tržního podílu firmy iRobot. V kategorii robotických vysavačů v nižším a středním cenovém segmentu patří mezi velmi silné hráče.
Country manažerem pro Česko a Slovensko v distribuční společnosti Bravophone se stal Stanislav Brázda, který působí na trhu domácích spotřebičů už od roku 2002. Třináct let pracoval ve firmě Whirlpool, více než pět let vedl v Česku superprémiovou značku Gaggenau a naposledy řídil obchod v lokálním zastoupení De’Longhi.
Stanislav Brázda