Foto: Okay
Druhá polovina prosince po vydání našeho poslední čísla roku 2023 přinesla hned několik novinek. V první řadě jsou to data GfK za měsíc listopad, která ukazují zmírnění propadu trhu velkých spotřebičů, pokračování růstu spotřebičů malých a výrazně slabší kondici většiny dalších kategorií. Trhem také zahýbal nedávný článek Hospodářských novin o možném prodeji řetězce Okay, který nemůžeme nechat bez odezvy. A věnujeme se i i dalším tématům, jako jsou dvě nedávno ohlášené akvizice.
Loňský rok přinesl jednoznačně horší výsledky prodejů domácích spotřebičů, než bylo v jeho prvních měsících očekáváno. Druhé pololetí mělo již v rámci předpokládaného oživení domácí spotřeby vykazovat spíše růstová čísla. V sektoru malých spotřebičů se tak v meziročních srovnáních jednotlivých měsíců dělo, zato velké spotřebiče zůstávaly v červených číslech. Důvodů je vícero, zejména pak dva – pokračující šetření ze strany domácností a výrazné zpomalení trhu nemovitostí v důsledku vysokých úrokových sazeb. Malé prodeje bytů, respektive nových hypoték neměly přitom dopady pouze na segment vestavných spotřebičů, ale částečně i na ty volně stojící, protože u myček, lednic nebo praček připadá tradičně určitá část prodejů na vybavování nové či rekonstruované domácnosti.
Data GfK za měsíc listopad ukazují, že se na dlouhodobých trendech definovaných již v předcházejících obdobích roku nic zásadně nezměnilo. Druhý měsíc po sobě vykázal sektor MDA, tedy velkých spotřebičů, nízký jednociferný pokles v rámci meziročního srovnání se stejným obdobím roku přecházejícího. V listopadu to byla -3 % v hodnotě prodejů, v říjnu -2 %. Ještě v květnu přitom činil propad 16 % a v dalších měsících včetně září se pohyboval každý měsíc okolo 8 %. Zdá se tedy, že bychom se mohli již brzy dočkat alespoň stagnace a následně mírného růstu. Obzvlášť pokud dojde v průběhu prvního čtvrtletí ke snížení úrokových sazeb ze strany ČNB.
Malé spotřebiče, které slouží často také jako vánoční dárek, byly naopak v listopadu ve velmi solidním 5% růstu hodnoty prodejů ve srovnání se stejným obdobím roku 2022. Už několik měsíců v řadě se přitom drží jejich trh černých čísel. Kromě sektoru komunikace (+10 %) byly další kategorie v poměrně výrazných propadech, jak můžete vidět v doprovodné grafice níže. Kancelářskou technikou je trh po etapě covidu evidentně nadále přesycen. Foto technika se dlouhodobě vyznačuje značnou volatilitou (a už celé roky je pod silným tlakem ze strany smartphonů). Spotřební elektronice zase jednoznačně nesvědčí uzamčené peněženky českých spotřebitelů, protože ji netvoří výrobky nezbytně nutně pro fungování domácnosti.
Za zhruba dva týdny bychom se měli dočkat prosincových dat GfK, která ukážou, zda těsně před Vánocemi přicházející zprávy z trhu, že mnoho lidí nakonec podlehlo tlaku svátků a na poslední chvíli peníze utratilo, se budou týkat ve viditelné míře trhu s technickým spotřebním zbožím.
Spekulace o dalších etapách konsolidace českého trhu s elektrem běží branží celé roky. Jedním z častých témat i mezi lidmi ze sektoru domácích spotřebičů je budoucnost řetězce Okay, který cílí především na zákazníky hledající levnější zboží. Vlivem dalšího posilování dominujících subjektů na trhu, jako je Alza nebo Datart, či příchodu dvou významných marketplaců, jejichž tržní podíly budou po loňském vstupu do Česka s ohledem na nemalé investice do marketingu pravděpodobně růst, se dostávají jak menší, tak i středně velké firmy pod větší tlak. V kombinaci s rostoucími náklady si začíná mnoho firem pokládat otázku, zda je jejich byznys do dalších let životaschopný. Jednou z nich je podle zdrojů Hospodářských novin také firma Okay, která by spolu se svými skoro 100 prodejnami a e-shopem měla být na prodej. Zdroje magazínu SELL tyto spekulace potvrdily. Článek HN hovoří i o odstřižení firmy Okay ze strany některých dodavatelů – jmenovitě jde o společnost SWS. Na druhou stranu námi oslovení zástupci značek domácích spotřebičů pod podmínkou anonymity potvrdili, že Okay normálně dál dodávají. A to přes to, že přišel řetězec o pojištění pohledávek, což může být zejména pro velké korporátní dodavatele problém. Za dodávky zboží ale platí nám osloveným třem firmám na den přesně. Článek Hospodářských novin, pro který se vyjádřil i šéfredaktor SELLu Lubor Jarkovský, najdete zde. Jakmile budou dostupné další informace, k tématu se vrátíme.
Zlínský velkoobchod, dovozce, distributor, provozovatel sítě Datart nebo vlastník značky ETA oznámil těsně před vánočními svátky, že získal majoritní podíl ve společnosti VSP DATA. Cílem HP Tronicu je posílit své servisní zázemí, což je s ohledem na růst firmy i její neustále se zintenzivňující aktivity na poli vlastních značek krok logický. Rozhodnutí vstoupit do servisní firmy může také souviset se snahou čelit nástupu online tržišť. Už v průběhu loňského roku bylo na trhu evidentní, že se lokální hráči snaží proti marketplacům vymezit zlepšováním svých služeb, logistiky a dalším rozvojem celkového zákaznického zážitku.
Americká společnost Carrier Global, kterou si asi většina lidí pojí s výrobou klimatizačních jednotek, působí také jako producent topné, ventilační či chladicí techniky. V polovině prosince informovala v tiskové zprávě, že se dohodla se svým dlouholetým joint-venture partnerem, firmou Haier, na prodeji divize produkující profesionální chladničky a mrazáky. Haier ji získá za 775 milionů dolarů. Jedná se o už druhý ohlášený prodej v krátké době – Carrier totiž jen týden před tímto oznámením informoval, že v rámci své transformace a specializace na inteligentní vzduchotechniku a energetická řešení prodá za necelých 5 miliard dolarů divizi Global Access Solutions. Ta je zaměřena na pokročilá přístupová a bezpečnostní řešení, elektronické zamykací systémy a řešení bezkontaktní mobilní klíče. Kupujícím je americká firma Honeywell.
Lubor Jarkovský