Téma

31.07.2023

Meziroční srovnání nadále přinášejí silné poklesy trhu. Situace je ale mnohem lepší, než vypadá

Meziroční srovnání nadále přinášejí silné poklesy trhu. Situace je ale mnohem lepší, než vypadá Meziroční srovnání prodejů za měsíc květen vypadá na první pohled opravdu nehezky. Doporučujeme se ale podívat do tabulky, kde najdete meziroční srovnání od roku 2020 do současnosti. Zatímco osamoceně působí data za květen 2023 jako indikátor krize na trhu, v kontextu vývoje posledních několika let jsou pouze dokladem probíhající korekce.

Přinášíme další graf společnosti GfK, v němž vyjma sektoru fotoaparátů jsou všechny kategorie technického spotřebního zboží v poklesu. 16% propad trhu velkých spotřebičů a 7% u těch malých mnoho důvodů k dobré náladě nepřinášejí. Covidová korekce tedy ještě neskončila. Pozitivně vypadající výsledky lze čekat spíše až koncem léta. Srovnání s posledním předcovidovým rokem ale znovu odhaluje, že se jen trh vrací do normálu.

Už v předminulém vydání jsme přinesli článek, k němuž nám společnost GfK poskytla data za rok 2019, abychom prokázali, že na trhu s elektronikou neprobíhá krize, nýbrž korekce. V GfK nám vyšli vstříc i tentokrát a poskytli nám meziroční srovnání od roku 2020 až do současnosti. Podívejme se proto nejprve na něj. Jedná se o procentuální srovnání vývoje hodnoty prodejů, vždy za měsíc květen.

Meziroční
srovnání

Květen 2020

Květen
2021

Květen
2022

Květen
2023

Květen 2023
vs. 2019

SDA

+35 %

+13 %

–9 %

–7 %

+30 %

MDA

+17 %

+16 %

–4 %

–16 %

+9 %

Zdroj: GfK Czech

Čísla ukazují silný nástup prodejů v květnu 2020, kdy po krátkém šoku ze začínající pandemie a lockdownu přešli lidé rychle k hotové nákupní horečce. Jak vidno, v roce 2021 trend pokračoval. Po 35% růstu v SDA a 17% v MDA následoval o rok později další růst o 13 %, respektive 16 %. Prodeje spotřebičů se doslova utrhly ze řetězu a za situace s problematičtějšími dodávkami zboží kvůli zádrhelům ve výrobě a logistice se skutečně prodávalo „vše, co bylo skladem“. Obchodníci i dodavatelé si během zhruba dva roky trvajících prodejních žní na situaci zvykli a začali ji (bohužel) vnímat jako normu. O to horší pro ně je kocovina, v níž se trh loni ocitl. Je to vidět už v číslech za loňský květen, kdy ve srovnání s rokem 2021 došlo k poklesu SDA o 9 % a MDA o 4 %. Za normálních okolností bychom v případě malých spotřebičů hovořili o citelném a výrazném poklesu. Ve chvíli, kdy ale trh SDA rostl při srovnání let 2019 a 2021 o více než 50 % a MDA o skoro 36 %, lze vnímat následný meziroční propad o 9 %, respektive 4 % v roce 2022 za krizi? A lze označit za krizi pokračující letošní korekci o 7 % a 16 %? Když hodnoty prodejů za květen 2023 jsou ve srovnání s předcovidovým květnem 2019 stále o 30 % (SDA) a 9 % (MDA) vyšší? Dovolíme si tvrdit, že nikoliv.

Malé spotřebiče ještě zdaleka neusedly zpět na zem

V případě sektoru SDA lze dokonce hovořit o tom, že se trh ještě stále nevrátil vůbec na zem. Korekce bude pravděpodobně ještě pokračovat. Do těchto 30 % sice promlouvá inflace, tedy několikerá aktualizace ceníků, jíž jsme byli svědky, ale nelze ji promítnout do celého tohoto čísla. Trh SDA je zkrátka ještě vysoko nad svou původní úrovní, které dosáhl zdravým pozvolným růstem od poslední ekonomické krize.

V segmentu velkých spotřebičů můžeme hovořit nyní o stagnaci trhu a jeho návratu na standardní úroveň prodejů. Pochopitelně v obou sektorech jsou kategorie, které procházejí určitou krizí. V MDA jde hlavně o sušičky, kde se propady počítají v desítkách procent.

Prodávají se levné a drahé spotřebiče, střední segment trpí

Co je na trhu zcela zjevné a potvrzují to i mnohé značky, je posun v poptávce ze středního cenového segmentu do lowendu. Proto v rozličných kategoriích vidíme růst značek, jako je například Beko, z obchodních značek pak třeba Philco. Naopak nejvíce pociťují ochladnutí zájmu dlouhodobá esa růstové a blahobytné dekády 10. let nového tisíciletí. AEG, Siemens a ve vyšších kategoriích Bosch a naopak ve svých nižších kategoriích třeba Miele.

A zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se měl trend obrátit. Mnohaletý kontinuální růst průměrné ceny, tedy zvyšující se poptávka po dražších spotřebičích, loni skončil. Přestože mají Češi rekordní úspory, s velkým utrácením ve strachu z nejistoty panující v oblasti energií a dopadů inflace na ceny potravin a další oblasti prozatím skončili.

Na trh ale nemá negativní dopad pouze neochota lidí utrácet. Během dvou covidových let zamířilo do trhu výrazně vyšší množství spotřebičů, než kdyby žádná pandemie nenastala. Nasycenost trhu je tedy značná a prodeje budou po určitou dobu adekvátně nižší i z tohoto důvodu.

Kdy dojde ke zlepšení?

Pokud jde o absolutní čísla, tedy reálné hodnoty prodejů, nelze v dohledné budoucnosti čekat zásadní změnu. Covidové hodnoty prodejů byly a jsou mimo běžnou realitu. Že jich trh časem dosáhne i díky inflaci a možná dalším faktorům, je možné, ale nejde o horizont pár let.

Meziroční grafy ukážou přívětivější hodnoty už brzy, tipujeme, že nejpozději po prázdninách. Na skutečnosti, tedy zmíněných absolutních číslech, to, pravda, nic nezmění, ale jelikož se bude už během podzimu, kdy loni trh začal silněji klesat, vycházet z nižší báze, budou procenta vypadat lépe. A jak situaci glosoval jeden generální ředitel známé značky: „V centrálách se konečně všichni uklidní, přestanou bezhlavě škrtat a řezat pod námi větev. Už aby to bylo…“

Lubor Jarkovský