Téma

12.12.2022

Na český trh vstupuje americký Cuisinart. Konkurentů má na trhu poměrně málo

Na český trh vstupuje americký Cuisinart. Konkurentů má na trhu poměrně málo

Značek působících v sektoru malých domácích spotřebičů jsou stovky, těch zaměřených na prémiovou kategorii, navíc výhradně kuchyňského vybavení, působí na trhu jen pár. Americká legenda má nepochybně šanci se prosadit a oslovit náročnější zákazníky. A to navzdory tomu, že do našich končin Cuisinart dorazil v době, kdy trh klesá a evropský kontinent se zmítá v energetické i geopolitické krizi.

Z varných konvic a topinkovačů se už dávno stalo spotřební zboží. Většina lidí pořídí levný plastový model, leckdy od zcela neznámé značky, protože při výběru hraje cena ještě větší roli než v jiných kategoriích produktů, kde lidé na určitou úroveň kvality a zpracování alespoň trochu dbají. Vzhledem k tomu, že drtivou většinu těchto produktů chrlí čínské továrny, a to i pro takzvané „áčkové“ značky, je kvalita zboží ve spodním cenovém segmentu srovnatelná, tedy srovnatelně stejně nízká.

Ačkoliv v kusových prodejích dominují levnější produkty, najdou se zákazníci, kteří chtějí ve své kuchyni i tak obyčejnou věc, jakou je konvice nebo topinkovač, v nerezu a s prémiovým dílenským zpracováním. Ti musí sáhnout hlouběji do kapsy, přičemž výběr nemají vlastně moc široký, protože na ně cílí jen pár značek, jako KitchenAid, Sage, Smeg či WMF. Ve vyšším středním segmentu pak v rámci některých řad ještě třeba De’Longhi a některé další mainstreamové subjekty. Pochopitelně nejde pouze o konvice a topinkovače. Malých spotřebičů do kuchyně je spousta druhů a vybrané značky se specializují pouze na určité kategorie, jako například Kuvings na odšťavňovače a Vitamix na stolní mixéry. Přicházející Cuisinart ovšem věnuje pozornost většině základních kategorií malých kuchyňských spotřebičů, takže přímé konkurenty pro něj představují převážně zmiňované značky KitchenAid, Sage, Smeg a WMF.

Značka Sage má vedle kávovarů, mixérů či spotřebičů pro přípravu snídaně ve svém portfoliu také troubu Pizzaiolo (SPZ820) schopnou dosáhnout až 400 °C. Jde o unikátní výrobek, který v rámci segmentu domácích spotřebičů prakticky nemá konkurenci. Tato strategie přitahuje ke značce jednoznačně více pozornost. Cuisinart má v některých produktových kategoriích podobné směřování – specializace a jedinečnost.

Cuisinart stojí na dvou hlavních pilířích

Americká značka vstupuje do několika základních kategorií SDA, ale v obecnější rovině kráčí v podstatě po dvou cestách. Jednu tvoří masově prodávané výrobky, jako jsou ony varné konvice, topinkovače nebo elektrické grily. Samozřejmě u Cuisinartu ve vysoké kvalitě a z dražších materiálů. Druhou potom specializovanější produkty – začít můžeme u extra výkonných food procesorů, kde už nabídka trhu rozhodně není tak velká, a skončit až u takových záležitostí, jako jsou zmrzlinovače s kompresorem. Zde jde z pohledu kusových prodejů o zcela okrajový segment, jenže opravdu kvalitních modelů, u nichž není potřeba den dopředu namrazit nádobu, je na trhu poskrovnu. Cuisinart se tak může pohodlně zabydlet i v takto specifických kategoriích.

Gril Cuisinart Planche Elite PL60BE velmi dobře symbolizuje jednoduchost a přímočarost produktů této značky – kvalitní materiály, precizní konstrukce a jednoduché ovládání pomocí otočných voličů teploty pro každou ze dvou přítomných teplotních zón.

Kdo bude největším konkurentem Cuisinartu?

Za největšího rivala americké značky považujeme německé WMF. A to nejen kvůli podobně cílenému portfoliu spotřebičů a vizuálnímu jazyku značky, ale i proto, že třeba takový KitchenAid nemá dlouhodobě příliš jasný tah na branku. Značka na trhu funguje v jisté setrvačnosti, má minimum aktivit a převážně těží ze svého jména. Ostatně se jeden čas na trhu spekulovalo, že by mohl KitchenAid v Česku změnit distributora, protože evropská centrála značky nebyla údajně se svým českým partnerem v posledních letech příliš spokojena.

To WMF je na tom úplně jinak, protože má za zády francouzského obra Groupe SEB, jehož centrála pro střední Evropu dokonce sídlí v Praze. Zmiňovaný Sage zase staví byznys majoritně na velmi specifických pákových kávovarech s integrovaným mlýnkem. Další produktové kategorie portfolio značky spíše doplňují, než by měly ambici být jeho jádrem.

A italský Smeg? Ten se svými malými spotřebiči, převážně v retro designu, působí ve velmi omezeném množství produktových skupin. Značka navíc již několik let trpí jistým schizmatem, a to od doby, kdy její portfolio SDA začala distribuovat místo společnosti Elettromec firma Potten & Pannen. Elettromecu posléze zůstaly spotřebiče velké. Nicméně tato etapa došla letos ke svému konci, protože druhá jmenovaná firma by měla převzít i distribuci velkých spotřebičů, kde již nebude moci spoléhat jen na svou vlastní síť prodejen. Za účelem nastartování velkoobchodních aktivit angažovala Viktora Fialu, bývalého generálního ředitele Candy Hoover ČR a později obchodního ředitele české pobočky Hisense. Nic to však nemění na tom, že poměrně dlouho stály malé spotřebiče Smeg hlavně na prodejích v síti Potten & Pannen.

Největším konkurentem pro Cuisinart bude podle našeho názoru německá značka WMF. Na fotce rychlovarná konvice Vario z úspěšné řady KITCHENminis. Konvice disponuje 5 teplotními nastaveními a je dodávána se sítkem pro přípravu čaje.

Cuisinart v rukou firmy BaSys

Z důvodů popsaných v předcházející části článku je proto podle nás hlavním konkurentem Cuisinartu právě WMF. Jelikož patří tato značka pod Groupe SEB, nejde určitě o konkurenta malého. Cuisinart přitom zamířil na tuzemské scéně pod křídla distribuční firmy BaSys CS, od které pochopitelně nelze čekat rozsáhlé marketingové aktivity (pokud je tedy finančně nepodpoří sama společnost Conair Corporation, jíž Cuisinart patří). Na druhou stranu má americká značka díky BaSysu na své straně i některé výhody, jako je schopnost menší firmy pružně reagovat na aktuální trendy či lokální změny na trhu. Současně má otevřené dveře do mnoha prodejních kanálů včetně těch, kde WMF zcela cíleně nepůsobí, protože v rámci strategie celé Groupe SEB má značka WMF velmi selektivní distribuci. Je to logické – aby se v hlavním prodejním proudu požíraly WMF a Tefal, by mělo pro Groupe SEB pramalý smysl. Každopádně obchodníci, kteří WMF prodávat nemohou, mají nyní šanci získat do své nabídky právě Cuisinart.

Lubor Jarkovský