Analýza

28.01.2024

Vánoce přinesly růst prodejů. Dokonce i sektor MDA se konečně vymanil z červených čísel

Vánoce přinesly růst prodejů. Dokonce i sektor MDA se konečně vymanil z červených čísel

Několikaměsíční kontinuální propad trhu velkých domácích spotřebičů se v prosinci zastavil. Tento scénář naznačoval už trend mírnějších poklesů za jednotlivé měsíce v průběhu podzimu. Malé domácí spotřebiče se pak těšily dokonce z dvouciferného růstu. Předpoklady, že otálející a šetřící Češi krátce před svátky podlehnou a korunu nakonec přeci jen pustí, se tedy ukázaly jako správné.

Takhle zelený graf GfK jsme v redakci SELLu už velmi dlouho neviděli. Dlouhé měsíce převládala červená – v rámci domácích spotřebičů v sektoru bílé techniky, která se stala obětí nejen obecného škrcení výdajů, ale i postcovidové nasycenosti trhu a výrazným zpomalením trhu hypoték a realit. Kombinace faktorů vedla k výraznému poklesu poptávky po velkých spotřebičích, byť už od letních měsíců naznačovala měsíční data GfK srovnávající hodnotu prodejů se stejným obdobím předchozího roku, že trh MDA míří ke stagnaci. Ta v prosinci konečně nastala s tím, že tržby v tradičních prodejnách o 3 % klesaly, zatímco online o stejnou hodnotu stouply.

Zdroj: GfK Czech

Velkým překvapením není růst prodejů malých spotřebičů, které se vezly na pozitivní vlně už června 2023, kdy přešly v meziročním srovnání hodnoty prodejů do kladných hodnot. Zájem spotřebitelů o drobné pomocníky do domácnosti se po fázi celkem přirozené pocovidové korekce obnovil. Jejich prodeje nejsou příliš závislé na renovacích a prodejích bytů, jak je tomu u spotřebičů velkých. Data GfK ukazují, že Češi v prosinci ve zvýšené míře opět kupovali tuto techniku pod stromeček. O rok dříve byl zájem vlažnější, protože byl trh po rekordních covidových prodejích ještě nasycený a lidé volili odlišné typy dárků.

Otázkou nyní je, zda pozitivní trendy z podzimu a Vánoc přejdou také do roku 2024. Co můžeme považovat za jistotu, je to, že výrazné propady, jakých jsme byli svědky v prvních šesti měsících loňského roku, už se opakovat nebudou. Srovnávací základy z tohoto období jsou poměrně nízké. Malé i velké spotřebiče tak nemusejí dosáhnout žádných zázračných prodejů, aby se držely meziročně v růstu a grafy GfK zůstaly v zelené barvě. Pro lokální pobočky značek je to určitě dobrá zpráva, protože panika z červených čísel, která způsobovala často až přehnaná opatření ze strany centrál (přispívající ve výsledku k dalšímu zhoršení výsledků), je snad za námi.

Lubor Jarkovský