Technologičtí asijští výrobci se již během minulé dekády výrazně prosadili na trhu volně stojících spotřebičů. Nejprve korejští Samsung a LG, následovaní čínskými společnostmi Haier a Hisense, které svou expanzi na starý kontinent urychlily koupí zavedených evropských hráčů, Candy Hoover, respektive Gorenje. Hisense se nyní přidává k Haieru se Samsungem a zahajuje distribuci vestavných spotřebičů pod stejnojmennou značkou.
Hisense není na trhu vestaveb rozhodně nováčkem, protože od koupě Gorenje v roce 2018 pokračoval samozřejmě v jeho zavedeném byznysu jak v rámci samotného Gorenje, tak třeba české značky MORA nebo prémiové značky Asko. Hisense jako takový, který do Česka vstoupil v roce 2015, se ale držel výhradně segmentu televizorů, chlazení a péče o prádlo. Zejména v prvních dvou jmenovaných kategoriích získal postupně solidní tržní podíly. Současné rozšíření nabídky o komplexní portfolio vestavných spotřebičů je logickým krokem, který trh už delší dobu očekával. I přes to, že je Hisense jako celek díky značkám MORA a Gorenje jedničkou českého trhu domácích spotřebičů, s vestavnými spotřebiči vlastní značky to nebude mít jednoduché, jak jsme mohli vidět u obou korejských firem i Haieru.
Vestavné spotřebiče Hisense využívají i smart funkcí a konektivity. Od asijské značky bychom ani nic jiného nečekali.
Přestože je Samsung jednou z nejvýznamnějších firem na světě a chlubí se obrovskou tržní silou, jeho pronikání na trh vestavných spotřebičů je pozvolné a nesnadné. Na rozdíl od Haieru a Hisensu navíc začínal od nuly, protože neakvíroval žádného mainstreamového evropského výrobce se strukturami napojenými na odbytové kanály pro vestavné spotřebiče. V LG dokonce nad vestavbou po několika menších pokusech prodeje odstartovat (prozatím) zlomili hůl. Jednoduché to nemá ale ani Haier, byť disponuje nemalou konkurenční výhodou v podobě akvizice Candy Hoover. Na druhou stranu musíme vzít v potaz, že italský výrobce nikdy nebyl na českém trhu vestaveb žádným předním hráčem.
Bez ohledu na to, v jaké situaci či pozici která z asijských firem je, před ní stojí takřka neproniknutelná hradba „kuchyňářského konzervativismu“. Řeč je o fixaci kuchyňských specialistů a bytových architektů na značky z portfolia BSH, na Miele a některé další z levnější sorty. Ostatně s tímtéž problémem se potýká třeba i Beko navzdory tomu, že působí na trhu s vlastním zastoupením přes 15 let. Kuchyňská studia, často působící v oboru dvě či dokonce tři dekády, zkrátka zákazníkům doporučují stále ty samé osvědčené značky. Je to i trochu ku škodě jejich klientů – minimálně z pohledu variability, která je aktuálně v segmentu vestaveb na výběr. Tradiční výrobci ze situace naopak těží a středobod svého byznysu vidí právě zde, a to i s ohledem na výši marží. Ve volně stojící kategorii je draví a cenově agresivní Asijci v poslední dekádě do značné míry vytlačili, přičemž se o to samé snaží v posledních letech také ve vestavbě. Zde se ovšem cca deset let starý scénář ze segmentu volně stojícího chlazení nebo praní zatím neopakuje právě díky zmíněnému konzervativismu v hlavním prodejním kanálu. Do budoucna se jistě bude tento stav měnit – a to jak přirozeným demografickým vývojem, tak kvůli pokračujícímu posilování prodejů vestavných spotřebičů v onlinu. V případě Hisensu je pak potřeba vnímat ještě jednu věc, jíž jsou vlastní kuchyňská studia Gorenje, která poskytnou značce hned do začátku stabilní základnu.
Firma představila technologicky vyspělejší spotřebiče včetně vestavné trouby s funkcí připařování, indukční varné desky s automatickými programy, myčky nádobí s vysokou kapacitou 16 sad nádobí. V dohledné době má pak uvést i vestavný kávovar, ohřevnou zásuvku nebo odsavače.
Lubor Jarkovský