Aktualita

13.10.2023

Čínská invaze na český trh pokračuje. Po Haieru vstupuje do segmentu vestaveb i Hisense. Všechny asijské značky ale čelí nelehké výzvě

Čínská invaze na český trh pokračuje. Po Haieru vstupuje do segmentu vestaveb i Hisense. Všechny asijské značky ale čelí nelehké výzvě

Technologičtí asijští výrobci se již během minulé dekády výrazně prosadili na trhu volně stojících spotřebičů. Nejprve korejští Samsung a LG, následovaní čínskými společnostmi Haier a Hisense, které svou expanzi na starý kontinent urychlily koupí zavedených evropských hráčů, Candy Hoover, respektive Gorenje. Hisense se nyní přidává k Haieru se Samsungem a zahajuje distribuci vestavných spotřebičů pod stejnojmennou značkou.

Hisense není na trhu vestaveb rozhodně nováčkem, protože od koupě Gorenje v roce 2018 pokračoval samozřejmě v jeho zavedeném byznysu jak v rámci samotného Gorenje, tak třeba české značky MORA nebo prémiové značky Asko. Hisense jako takový, který do Česka vstoupil v roce 2015, se ale držel výhradně segmentu televizorů, chlazení a péče o prádlo. Zejména v prvních dvou jmenovaných kategoriích získal postupně solidní tržní podíly. Současné rozšíření nabídky o komplexní portfolio vestavných spotřebičů je logickým krokem, který trh už delší dobu očekával. I přes to, že je Hisense jako celek díky značkám MORA a Gorenje jedničkou českého trhu domácích spotřebičů, s vestavnými spotřebiči vlastní značky to nebude mít jednoduché, jak jsme mohli vidět u obou korejských firem i Haieru.

Vestavné spotřebiče Hisense využívají i smart funkcí a konektivity. Od asijské značky bychom ani nic jiného nečekali.

Kuchyňská studia a architekti lpí na zavedených značkách

Přestože je Samsung jednou z nejvýznamnějších firem na světě a chlubí se obrovskou tržní silou, jeho pronikání na trh vestavných spotřebičů je pozvolné a nesnadné. Na rozdíl od Haieru a Hisensu navíc začínal od nuly, protože neakvíroval žádného mainstreamového evropského výrobce se strukturami napojenými na odbytové kanály pro vestavné spotřebiče. V LG dokonce nad vestavbou po několika menších pokusech prodeje odstartovat (prozatím) zlomili hůl. Jednoduché to nemá ale ani Haier, byť disponuje nemalou konkurenční výhodou v podobě akvizice Candy Hoover. Na druhou stranu musíme vzít v potaz, že italský výrobce nikdy nebyl na českém trhu vestaveb žádným předním hráčem.

Bez ohledu na to, v jaké situaci či pozici která z asijských firem je, před ní stojí takřka neproniknutelná hradba „kuchyňářského konzervativismu“. Řeč je o fixaci kuchyňských specialistů a bytových architektů na značky z portfolia BSH, na Miele a některé další z levnější sorty. Ostatně s tímtéž problémem se potýká třeba i Beko navzdory tomu, že působí na trhu s vlastním zastoupením přes 15 let. Kuchyňská studia, často působící v oboru dvě či dokonce tři dekády, zkrátka zákazníkům doporučují stále ty samé osvědčené značky. Je to i trochu ku škodě jejich klientů – minimálně z pohledu variability, která je aktuálně v segmentu vestaveb na výběr. Tradiční výrobci ze situace naopak těží a středobod svého byznysu vidí právě zde, a to i s ohledem na výši marží. Ve volně stojící kategorii je draví a cenově agresivní Asijci v poslední dekádě do značné míry vytlačili, přičemž se o to samé snaží v posledních letech také ve vestavbě. Zde se ovšem cca deset let starý scénář ze segmentu volně stojícího chlazení nebo praní zatím neopakuje právě díky zmíněnému konzervativismu v hlavním prodejním kanálu. Do budoucna se jistě bude tento stav měnit – a to jak přirozeným demografickým vývojem, tak kvůli pokračujícímu posilování prodejů vestavných spotřebičů v onlinu. V případě Hisensu je pak potřeba vnímat ještě jednu věc, jíž jsou vlastní kuchyňská studia Gorenje, která poskytnou značce hned do začátku stabilní základnu.

S čím Hisense přichází?

Firma představila technologicky vyspělejší spotřebiče včetně vestavné trouby s funkcí připařování, indukční varné desky s automatickými programy, myčky nádobí s vysokou kapacitou 16 sad nádobí. V dohledné době má pak uvést i vestavný kávovar, ohřevnou zásuvku nebo odsavače.

Lubor Jarkovský